موردی برای نمایش وجود ندارد.
تازه‌های دیوار من
برای مشاهده آخرین مطالب دیوار خود، باید وارد سامانه شوید.

Loading

مقدمه

بندر، محلی است که کشتی‌ها در کنار آن برای تخلیه یا بارگیری توقف می‌کنند و علاوه بر تأمین ایمنی و امنیت لازم برای استقرار کشتی‌ها، از امکانات مورد نیاز برای تخلیه و بارگیری کالا، سوار و پیاده کردن مسافر و حوضچه‌های تعمیراتی برخوردار است. بنادر اغلب در سواحل اقیانوس‌ها، دریاها و دریاچه‌ها، در نزدیکی مصب رودخانه‌ها یا در شاخابه‌ها قرار دارند.

بنادر، به‌ طور معمول بر اساس محل ساخت، نوع سازه و نوع کاربری طبقه‌بندی می‌شوند. بندر ساحل طبیعی، به سبب وجود خلیجی کوچک، مانند بندر نیویورک1 یا جزیره‌ای سدی، مانند بندر هنگ‌کنگ2، شکل می‌گیرد و بندر دارای موج شکن مانند بندر کازابلانکا3، به کمک موج شکن‌ها از هجوم امواج و جریان‌های دریایی محفوظ می‌ماند.

بندر، از لحاظ اقتصادی مرکزی است که ارتباط بین ترابری دریایی را با ترابری زمینی یا رودخانه‌ای تأمین می‌کند و در عین حال، در برخی موارد از نظر صنعتی و بازرگانی نیز حائز اهمیت می‌شود.

برنامه‌ریزی و توسعه بندر را می‌توان به صورت برنامه‌ریزی و توسعه بندری جدید یا گسترش بندر موجود در نظر گرفت که اغلب، هدف آن افزایش ظرفیت یا ارتقای عملیات بندری است. به‌ طور کلی، توسعه بندر در 3 سطح مختلف ملی، محلی و پایانه بندر مد نظر قرار می‌گیرد.

مطالعه کامل سطوح فوق، فرایندی پیچیده و مستلزم مشارکت کارشناسان مختلف با زمینه‌های تخصصی متنوع است.

از جمله اقدامات مهم و ضروری در برنامه‌ریزی و توسعه بندر، تهیه طرح اصلی یا مادر آن است. در این طرح باید به نوع بندر، محل آن و معیارهای طراحی اولیه توجه کرد.

در تعیین معیارهای طراحی اولیه، باید اهداف طرح، طرح‌های مشابه منطقه‌ای و ملی، نوع عملیات بندری، مانند تخلیه و بارگیری کانتینرها و سایر کالاها، ترانزیت و انتقال کالاها از وسیله‌ای به وسیله‌ای دیگر، صادرات و واردات کالا، شناور طراحی و تجهیزات عملیاتی را در نظر گرفت.

1- New York. 2- Hong Kong. 3- Casablanca.