موردی برای نمایش وجود ندارد.
تازه‌های دیوار من
برای مشاهده آخرین مطالب دیوار خود، باید وارد سامانه شوید.
نویسنده (دانشجو): حامد، محمدنژاد مریان

Loading

چکیده

رسوب گذاری در بنادر بسته یکی از مشکلات موجود در این نوع حوضچه‌های بندری است. جهت رفع این مشکل و نیز تأمین امنیت ناوبری، باید عملیات لایروبی به‌ طور مداوم صورت گیرد. به‌ طور معمول هزینه‌های بالای لایروبی سبب شده که در طراحی بنادر، مطالعات اولیه زیادی جهت بررسی فرایندهایی که در رسوب گذاری بندر نقش دارند، انجام شود. یکی از مهم‌ترین اهداف احداث یک بندر ایجاد شرایط مطلوب برای پهلوگیری، تخلیه و بارگیری شناورها است. با توجه به طرح توسعه بندر انزلی جهت ارتقای ظرفیت پهلوگیری و تخلیه بار شناورهای بزرگ در دریای خزر، ضرورت انجام مطالعات هیدرودینامیکی و تعیین نرخ انتقال و انباشت مواد رسوبی در درون حوضچه‌ها و منطقه پیرامونی حوضچه بندری با استفاده از مدل‌‌سازی ریاضی توسط نرم‌افزار مایک بیشتر روشن می‌گردد. در این پژوهش، محدوده‌ای با ابعاد ده کیلومتر در راستای ساحل و نه کیلومتر در امتداد عمود بر ساحل به عنوان میدان محاسباتی منطقه مورد نظر انتخاب شده و پس از اجرای مدل عددی منطقه ای1 هیدرودینامیک برای سناریوهای مختلف (جهات مختلف وزش و سرعت باد)، شرایط مرزی از مدل منطقه‌ای برای مدل محلی استخراج شده است. هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر توسعه موج شکن‌های غربی و شرقی بندرانزلی (طرح توسعه موج شکن‌ها) بر روی حوضچه بندر و نیز شناسایی دقیق فرایندهای هیدرودینامیک و رسوب گذاری، با استفاده از اندازه‌گیری‌های میدانی و شبیه‌‌سازی عددی و همچنین تحلیل میزان نفوذ موج به حوضچه بندر در شرایط قبل و بعد از توسعه موج شکن‌ها می‌باشد. قبل از توسعه موج شکن‌ها، وضعیت جریان به گونه‌ای بوده است که از سمت دریا به داخل حوضچه بندر و در ادامه به سمت روگاها (خروجی‌های تالاب) بوده است اما با توسعه موج شکن­ها شرایطی ایجاد می‌گردد که محیط حوضچه داخل بندر آرام شده و همین آرامش درون حوضچه شرایط را برای رسوبگذاری فراهم می­ نماید. با احداث موج شکنهای جدید بخشی از رسوباتی که قبل از احداث آن به‌ طورطبیعی وارد دریا می‌شد تله اندازی می‌شوند، به‌ عبارتی بخش توسعه‌یافته بندر به عنوان تله رسوب گیر عمل می‌نماید.


↑ [1] Regional
رسوب گذاری در بنادر بسته یکی از مشکلات موجود در این نوع حوضچه‌های بندری است. جهت رفع این مشکل و نیز تأمین امنیت ناوبری، باید عملیات لایروبی به‌ طور مداوم صورت گیرد. به‌ طور معمول هزینه‌های بالای لایروبی سبب شده که در طراحی بنادر، مطالعات اولیه زیادی جهت بررسی فرایندهایی که در رسوب گذاری بندر نقش دارند، انجام شود.