موردی برای نمایش وجود ندارد.
تازه‌های دیوار من
برای مشاهده آخرین مطالب دیوار خود، باید وارد سامانه شوید.
نویسنده (دانشجو): سعید، شکری

Loading

چکیده

حمل‌ونقل دریایی شاخه‌ای از حمل‌ونقل است که نقشی کلیدی در تجارت جهانی ایفا می‌کند. پایانه‌های کانتینری در بنادر دریایی، پل اتصال میان حمل‌ونقل دریایی و زمینی کالاها در زنجیره جهانی حمل‌ونقل کالا را شکل می‌دهند. یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که یک پایانه کانتینری با آن مواجه است، چگونگی تخصیص اسکله به شناورهای فراخوانده می‌باشد تا منابع محدود پهلوگاهی بیشترین کارآیی خود را داشته باشند. از این رو با استفاده از اطلاعاتی از قبیل زمان ورود شناورها که معمولا از پیش تخمین شده است، برنامه‌ای جهت پهلوگیری بهینه آن‌ها تنظیم می‌شود. با این وجود، به علت دلایل مختلف عدم اطمینان از قبیل نامساعدی آب و هوا، زمان ورود و تخلیه/بارگیری واقعی شناورها، اغلب از مقدار مورد تخمین منحرف می‌شود که این امر می‌تواند باعث ایجاد اختلال در برنامه اولیه پهلوگاه شود و حتی در برخی موارد آن را غیرعملی سازد. در این پایان نامه تلاش شده است تا برنامه پهلوگاه پس از مشخص شدن زمان دقیق‌تر ورود شناورها، به‌ طور بلادرنگ باکم‌ترین انحراف از برنامه اولیه، بازیابی شود. بندر شهید رجایی واقع در استان هرمزگان به عنوان بندر مورد مطالعه انتخاب شده و با استفاده از اطلاعات واقعی، الگوریتم ژنتیک جهت حل مسئله به کار گرفته شده است. پس از بررسی اطلاعات موجود مشخص می‌شود که به‌ طور میانگین برای هر شناور بین زمان ورود واقعی و زمان ورود پیش‌بینی شده، بیش از 10 ساعت انحراف وجود دارد که مسلما برنامه اولیه پهلوگیری را دچار اختلال خواهد کرد. از این رو، مسئله تخصیص پهلوگاه مجددا یک بار توسط مدل مبنای اولیه و بار دیگر توسط مدل بازیابی بلادرنگ با استفاده از زمان ورود دقیق‌تر حل می‌شود. با مقایسه نتایج، انحراف موجود با برنامه اولیه در برنامه بازیابی شده نسبت به برنامه تخصیص مجدد به اندازه 48.89 درصد کاهش می‌یابد. نتایج اولیه نشان دهنده این است که مدل پیشنهادی می‌تواند به‌ طور موفق جهت کمینه کردن اثر اختلالات در بلادرنگ به کار گرفته شود.

کلیدواژه‌ها: مسئله تخصیص پهلوگاه، پایانه کانتینری، عدم قطعیت، بازیابی بلادرنگ، الگوریتم ژنتیک


حمل‌ونقل دریایی شاخه‌ای از حمل‌ونقل است که نقشی کلیدی در تجارت جهانی ایفا می‌کند. پایانه‌های کانتینری در بنادر دریایی، پل اتصال میان حمل‌ونقل دریایی و زمینی کالاها در زنجیره جهانی حمل‌ونقل کالا را شکل می‌دهند. یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که یک پایانه کانتینری با آن مواجه است، چگونگی تخصیص اسکله به شناورهای فراخوانده می‌باشد تا منابع محدود پهلوگاهی بیشترین کارآیی خود را داشته باشند.